Ministerstvo práce a sociálních věcí realizuje od roku 2023 v rámci oddělení koncepce sociální práce, sociálního bydlení a řešení bezdomovectví systémový projekt „Podpora implementace koordinovaného přístupu v systému poskytování sociální ochrany v ČR“. Jeho cílem je zefektivnit systém řízení a poskytování sociální ochrany v ČR. Má za sebou přesně 20 měsíců realizace. Spoustu práce máme za sebou, ale i spoustu práce nebo akcí pro odbornou veřejnost nás stále ještě čeká.

               Celkově v rámci tohoto projektu usilujeme o vytvoření podmínek pro zavedení koordinovaného přístupu do systému sociální ochrany ČR na všech jeho úrovních, a to prostřednictvím přípravy a pilotního odzkoušení unifikovaného modelu koordinovaného přístupu, vč. poskytování související metodické podpory vybraným obcím s rozšířenou působností a posílením kompetencí relevantních aktérů, u nichž se koordinovaný přístupů očekává a vyžaduje. Co to znamená? Dali jsme si za cíl vytvořit a popsat pro prostředí České republiky, funkční způsob výkonu koordinace klientských případů na úrovni obcí s rozšířenou působností, ten pilotovat ve vybraných obcích při zapojení maximálního množství aktérů sítí, pomoci proškolit tyto aktéry, aby se sami stali nositeli know how a hybateli změn, vytvořit podpůrné materiály, manuály a doporučení pro všechny obce s rozšířenou působností napříč Českou republikou a přitom všem provádět osvětu a vzdělávat v tématu case managementu a koordinace pro odbornou veřejnost. 

               Momentálně se v projektu blížíme ke konci pilotáže v šestnácti vybraných obcích s rozšířenou působností, které jsou v projektu zapojeny a jsou nám důležitým partnerem při přípravě systémové změny. Pilotáž, která nám v praxi ukazuje benefity i limity koordinovaného přístupu, je však pouze jednou z klíčových aktivit projektu. Veškerá data, která máme díky pilotáži k dispozici, pečlivě zaznamenáváme, odborně vyhodnocujeme a dále využíváme k tvorbě Manuálu zavádění koordinovaného přístupu, který bude sloužit jako významná metodická podpora pro ostatní do projektu nezapojené obce s rozšířenou působností, které se rozhodnou tento přístup aplikovat nebo zkvalitnit ve své obci.

Koordinovaný přístup není v České republice úplnou novinkou. Povinnost koordinovat proces sociální ochrany je ukotven i v zákonu o sociálních službách 108/2006 Sb., kde se říká, že „obec s rozšířenou působností na území svého správního obvodu koordinuje poskytování sociálních služeb a realizuje činnosti sociální práce vedoucí k řešení nepříznivé sociální situace a k sociálnímu začleňování osob“. Z informací od sociálních pracovníků obcí a krajů však víme, že je nutné tuto povinnost více zpřesnit a obce v jejich koordinační roli podpořit, neboť se občas stává, že tato role bývá v praxi při obtížné spolupráci různých aktérů obtížně realizovatelná.

Abychom do procesu sociální ochrany vnesli hospodárnost a transparentnost skrze koordinaci, která šetří čas, finance a energii jak na straně sociálních pracovníků, tak i jejich klientů, edukujeme průběžně nejen odborníky z řad sociálních pracovníků na obcích, ale také další pracovníky pomáhajících profesí, kteří mohou být aktéry pomoci a na péči o občany participovat.  V rámci projektu nyní připravujeme a realizujeme dva druhy vzdělávání. Edukativní akce, které jsou koncipované jako dvoudenní akreditované školící akce v různých městech napříč Českou republikou, jsou zaměřené na tvorbu sítí, spolupráci aktérů a koordinaci v praxi. Konkrétně jsou „určeny zejména sociálním pracovníkům, zdravotníkům, úředníkům a dalším nejen pomáhajícím profesím, které se věnují komplexní práci s případem, a u kterých je zapotřebí koordinovat spolupráci více subjektů i zdrojů podpory. Kurz seznamuje účastníky s konceptem case managementu a rolí case managera.“  (akris.cz). Více o těchto akcích, termínech realizací a možnostech přihlášení se dozvíte na tomto odkazu - Akreditované dvoudenní školení - Buďme profi! - Buďme profi!

Druhým nabízeným je poté pětidenní intenzivní školení, které jsme připravili na míru pro budoucí koordinátory/case managery. Toto školení proběhne v lednu a únoru 2025. Program školení obsahuje teoretickou a praktickou část a má za cíl nejen předat uceleně informace jak koordinaci dělat, ale také si ji v bezpečném prostředí prakticky vyzkoušet. Teoretická část slouží pro získání potřebného know how, kdy budou účastníkům prezentovány odborné příspěvky školitelů na zvolené téma týkající se koordinace v systému. Praktická část umožní účastníkům zpracovávat rozvíjející úkoly, diskutovat a zkoušet způsoby a kroky zavádění koordinace do praxe. Účastníci budou seznámeni s podobou case managementu, jeho cíli, nástroji, možnostmi i limity. V rámci pěti dnů realizace je věnován dostatečný čas též na zodpovězení dotazů či diskuzi účastníků. Jelikož školení v tomto rozsahu a obsahu není zatím v České republice jinak dostupné a skládali jsme jej na míru potřebám účastníků, není školení jako takové akreditováno. Můžeme však zaručit exkluzivitu a tematické poskládání obsahu tak, aby účastník získal potřebné znalosti a dovednosti case managera a koordinátora klientských případů pro praxi. Více informací o obsahu a realizaci intenzivního školení najdete v následujících týdnech a měsících na tomto odkazu - Intenzivní školení - Buďme profi! - Buďme profi!. Již dnes víme, že akce proběhne v Olomouci a spuštění přihlašování můžete hlídat i na našich sociálních sítích - Buďme profi | Facebook, nebo máme v provozu nově též Instagram Buďme profi.   

Nedílnou a velmi důležitou součástí projektu vnímáme též v rozšiřování povědomí a osvětě v tématech koordinovaného přístupu a case managementu pro širokou odbornou veřejnost. V rámci této aktivity připravujeme, nabízíme a pro příští rok bychom vás rádi pozvali na dvě naše celodenní akce. První je Konference a slavnostní předávání ocenění Gratias 2025, které proběhne v důstojných prostorách jako již osmý ročník vyhlášení sociálního pracovníka roku. Tato akce se symbolicky uskuteční  na Mezinárodní den sociální práce, který se každoročně slaví vždy třetí úterý v měsíci březnu. Dále bude před ukončením projektu následovat ještě Odborné fórum, které snad bude profesionálním završením realizace našeho projektu a proběhne 29. dubna 2025. Obsah obou dnů akce bude opět věnován tématům case managementu, koordinace a věříme, že stejně jako v předchozích letech nebude nouze o skvělé řečníky. Budeme rádi, když si obě data akcí rezervujete ve svých pracovních kalendářích a podpoříte nás svou účastí.   

 

 

Článek byl vydán v rámci projektu Ministerstva práce a sociálních věcí – „Podpora implementace koordinovaného přístupu v systému poskytování sociální ochrany v ČR.“, reg. č. CZ.03.02.02/00/22_004/0001320, financovaného z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost plus (OPZ+) a státního rozpočtu České republiky.