Tohoto cíle by mělo být dosaženo zejména prostřednictvím změn typologie sociálních služeb, úpravou registračních podmínek, změnou pojetí kvality, plánováním sítě sociálních služeb, úpravou dalšího vzdělávání pracovníku sociálních služeb a dalšími změnami týkajícími se akreditací a působnosti jednotlivých subjektů při zajišťování sociálních služeb.
Změny se projeví již při samotné registraci tím, že se kromě okruhu osob (cílová skupina), bude registrovat nepříznivá sociální situace, kterou je daná služba kvalifikovaná řešit. Dosavadní způsob registrace se ukázal jako nedostačující pro nepřesnou definici potřebnosti pro poskytování sociální služby. Registrace budou vydávány na dobu pěti let a následně po provedení kontroly dojede k obnovení registrace na další pětileté období.
Zásadní úpravou projde typologie sociálních služeb, kde dojde k výraznému zeštíhlení stávajícího počtu (33 druhů sociálních služeb) typů sociálních služeb. Smyslem je zjednodušit administrativu systému a zpřehlednit služby pro klienty i poskytovatele, tak aby nadále nedocházelo k překrývání sociálních služeb.
V oblasti kvality se přistupuje ke změnám z důvodu nejasného stanovení kritérií a jeho subjektivního výkladu hodnotitelem, existence duplicit ve znění povinností a kritérií s jinými zákony a nedostatku objektivity některých zákonných požadavků. Změny pojetí kvality zdůrazňují individuální přístup ke klientovi a ochranu jeho práv. Počet kritérií se snižuje a znění povinností se zestručňuje a konkretizuje v provázanosti s kritérii.
Také financování sociálních služeb by mělo projít změnami s tím, aby financování bylo zabezpečováno vícezdrojově s důrazem na preferenci dotace a veřejných zakázek. V návrhu je uvedeno, že sociální služby jsou financovány zejména formou dotací, příspěvkem zřizovatele, zadáváním veřejných zakázek a je tu dána i možnost doplňkového financování jinými formami. Součástí novely ZSS je zakotvení definice minimální hranici alokace dotací na sociální služby. Za referenční hodnotu je považován průměr částek z posledních tří let poskytnutých na dotacích sociálním službám.
V oblasti vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků sociálních služeb se zařadí mezi formy dalšího vzdělávání supervize. Stanoví se kvalifikační předpoklady pro výkon inspekce poskytování sociálních služeb a supervize a kvalifikační předpoklady dalších odborných pracovníků.