Hlavními cíli digitalizace terénních služeb sociální péče potom jsou:
1) maximální efektivita služby – zlevnění služby při zachování či zvýšení kvality
• snížení administrativní zátěže a snížení provozních nákladů sociálních služeb,
• digitalizace provozu služby – (on line) elektronické denní záznamy o průběhu služby, elektronické plánování a hodnocení služby s maximálním zapojením uživatele a jeho blízkých osob, plánování práce pracovníků přímé péče a její průběžné sledování (GPS), zlepšení týmové práce prostřednictvím efektivního a bezpečného předávání informací o uživateli a průběhu služby atd..
• digitalizace postupů poskytování služby – srozumitelně (audiovizuální zpracování) prezentované pracovní postupy a metodiky (např. postupy konkrétních úkonů) včetně zvládání krizových situací (např. první pomoc)
• vybudování efektivnějších komunikačních kanálů směrem dalším aktérům – praktickým a odborným lékařům, sociálním pracovníkům obcí, úřadu práce atd.
2) zvýšení dostupnosti služby – rozvoj sítě služeb na celé území ČR
• zlevněním a zatraktivněním služby bude možné lépe zapojit obce do plánování služeb a následné realizace plánů včetně účelného spolufinancování
• zlevnění služby pro samotné uživatele
3) propojení segmentu sociálních a zdravotních služeb v domácí péči
• lepší a bezpečné předávání informací mezi oběma segmenty
• optimalizace péče u uživatele v domácnosti
4) podpora principu sdílené péče prostřednictvím zlepšení komunikace profesionálních poskytovatelů služeb a neformálních pečujících
• předávání informací, edukace pečujících osob, umožnění pečujícím zůstat díky principu sdílené péče v zaměstnání
5) zvýšení technologické gramotnosti managementu služeb, sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách (v přímé péči)
• vzdělávání v rámci povinného dalšího vzdělávání pracovníků poskytovatelů služeb
• pořízení a využívání moderních komunikačních technologií
6) získání relevantních a především aktuálních statistických dat o sociálních službách, jedná se především o informace o:
• výstupech/výsledcích práce,
• uživatelích služby (např. věk, zdravotní stav, hospitalizace, rodinné zázemí..),
• úkonech služby (např. základní činnost x fakultativní služby, vývoj poptávky po úkonech..),
• pracovnících a jejich vzdělání (kapacita, odbornost, CŽV..),
• financování služby (nákladovost služby, zdroje financování..), atd..
7) rozvoj tísňové péče ve všech regionech – v propojení se všemi ostatními službami
Kateřina Dušková
Koordinátorka projektů
Česká asociace pečovatelské služby