Vláda vyzývá všechny, kteří se dostali do potíží v souvislosti s vysokými cenami za energie, aby si sehnali informace a požádali o pomoc. Úřady práce ale nestíhají žádosti vyřizovat.

Více lidí ohrožených energetickou chudobou, změkčení podmínek pro čerpání mimořádné okamžité pomoci, zvýšení příspěvku na bydlení a jeho dostupnost pro více lidí. Úřady práce řeší nával žádostí o sociální dávky, které musí individuálně posuzovat, což se odráží v dlouhých čekacích lhůtách. Podle klientů občanských poraden není výjimkou, že záležitosti, které dříve vyřídili na počkání nebo v řádu dní, nyní trvají týdny nebo i měsíce.

Prodleva s vyřízením dávky přitom může mít pro klienta závažné následky. Příspěvek na bydlení se upravuje podle příjmů a výdajů z předchozích měsíců, nereaguje tedy na okamžité změny. V případě, že z měsíce na měsíc prudce vzrostou například zálohy na energie, typicky jde o končící fixaci, klient je není schopný s pomocí dosavadního nízkého příspěvku uhradit. Pokud mu příspěvek není zvýšen neprodleně, nezvládne je platit a v takovém případě mu příspěvek zvýšen není.

Podle Hynka Kalvody, předsedy výboru AOP, je to začarovaný kruh: „Příspěvek na bydlení je určen lidem, kteří mají nízké příjmy a náklady na bydlení sami nezvládají platit. Když je neplatí, příspěvek nedostanou a spadají do dluhové pasti, před kterou je měl příspěvek ochránit.“ Občanské poradny se snaží urychlit vyřízení žádostí alespoň tím, že klientům pomáhají s vyplněním žádosti a jejím doplněním všemi potřebnými náležitostmi. Správně vyplněná žádost proceduru přece jen urychlí.

K zamítnutí žádosti o příspěvek na bydlení dochází nejen kvůli formálním nedostatkům žádosti, ale na vině může být i špatně vyplněná nájemní smlouva. Na jednu z poraden se obrátila klientka, které na Úřadu práce řekli, že by nárok na příspěvek měla, ale ve smlouvě má „pronájem“ což automaticky znamená, že nárok na příspěvek nemá. „Klientce pak v naší občanské poradně vysvětlili, že musí požádat o změnu smlouvy na nájem nebo podnájem místnosti, což jí umožnilo příspěvek získat,“ uvádí Kalvoda jeden příklad za všechny.

Za první tři čtvrtletí letošního roku občanské poradny vyřídily celkem 55 961 dotazů a žádostí o pomoc. Dluhů, bydlení a problematiky sociálních dávek se týkala více než polovina z nich. „Vláda sice pomoc lidem v nouzi rozšiřuje, zvyšuje normativy a tím i příspěvek, díky nepružnosti a pomalému jednání Úřadů práce se však mnohdy taková snaha míjí účinkem. Kalvoda však uznává, že samotní úředníci jsou v tom nevinně: „Jsou přetížení a řešením není ani prodloužení úředních hodin. Je třeba hledat pružnější a efektivnější způsoby pomoci“.

 

Datum: 13. 12. 2022

David Rožánek