Dluhové poradenství v občanských poradnách

Praha 22.11. 2014
Klienti , kteří mají problémy s dluhy se obracejí na poradenské služby v různých fázích vývoje obtíží. Z hlediska vývoje klientových obtíží od fáze existujícího problému až po skutečné uzavření zakázky s pracovníkem poradenské služby, se často jedná o osoby, které ještě zdaleka nejsou nastaveny na skutečné řešení svých obtíží. Tuto skutečnost je nutné připomínat především ve vztahu k očekávání pracovníka od spolupráce s klientem a pracovníkově „investici“ do řešení klientových obtíží.

 

Klient je z hlediska poskytování poradenské služby definován spíše svojí žádostí, nikoli problémem. Platí tedy, že poradenská služba může efektivně spolupracovat s osobou, která se rozhodla situaci/ problém skutečně řešit. V případě klientů, kdy je stanoven opatrovník, se také často jedná o situace, kdy právě opatrovník v zájmu klienta iniciuje řešení obtíží. V první, výše popsané fázi, se nachází mnoho osob potýkajících se s dluhovou problematikou, které jsou však spíše definovatelné jako návštěvníci poradenských služeb, protože zde není skutečný zájem o změnu situace. Mnoho osob nechce (zatím) situaci řešit a volí strategii „zavřených očí“. Tato strategie je typická pro mnoho osob potýkajících se s dluhy, žijících v domnění, že se situace vyřeší sama. Pokud se již v této fázi potkávají s pracovníkem poradenské služby, nejčastěji dochází k převyprávění obtíží, kdy dojde k mírné dočasné psychické úlevě, ale počátek skutečného řešení obtíží tento kontakt nepřináší.  Mezi tyto osoby patří často dlužníci, které do poradny poslal někdo jiný (rodič, partner apod.), ale oni sami ještě nejsou připraveni ani rozhodnuti situaci řešit. Pracovníci mají často tendenci přebírat za klienty aktivitu a vstupovat (ve větší než nutné míře) do jednání s dalšími subjekty dluhové spirály, vybírat strategie řešení obtíží za klienta a přebírat kroky řešení za klienta. Platí, že při řešení dluhové problematiky je důležité aktivní zapojení samotného dlužníka.

Pro kvalitně cílenou pomoc klientovi, je potřeba si také uvědomit různost klientů z hlediska sociálního prostředí a kultury, z které vychází. To pak souvisí i se způsobem hospodaření s finančními prostředky a vhodnými východisky z jeho problémů. Rolí poradce v občanských poradnách je být průvodcem a poskytovatelem věcně správných a aktuálních informací souvisících s řešením situace. Pomoc klientovi má být poskytována pouze v rozsahu dojednaném zakázkou od klienta. Poradce si musí být vědom při poskytování poradenství vztahu mezi klientovými obtížemi souvisejícími se zadlužením a ostatními typy problémů tuto problematiku doprovázejícími jako jsou např. vztahové a rodinné problémy. Na poradci je pak identifikovat prioritní dluhy, tedy dluhy, které jsou pro klienta nejvíce ohrožující a nabídnout mu východisko vycházející z jeho zakázky. Jak již bylo uvedeno výše, poradce neřeší problémy za klienta, ale je jeho průvodce při jeho řešeních.

Stanislav Skalický
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.